Tieto tri hormóny, ktoré súvisia so spánkom, majú skutočne veľký vplyv na vašu pleť!

Tieto tri hormóny, ktoré súvisia so spánkom, majú skutočne veľký vplyv na vašu pleť!
Rubrika: Omladenie pleti 05.12.2015
tlač

Pozor, nie vždy je ten vplyv zrovna pozitívny. O akých hormónoch hovoríme? A prečo je kvalitný spánok natoľko dôležitý pre mladistvo vyzerajúcu pleť, ktorá žiari zdravím?

Dehydratácia pleti, opuchy okolo očí, tmavé kruhy, bledé alebo popolavé tóny pleti, tým všetkým pleť dáva jasne najavo, že spánok nedodal organizmu toľko energie, koľko by mal. V celom tele sa toho totiž počas noci deje veľa a je to práve spánok, ktorý umožňuje organizmu vyrovnať sa s bežným každodenným poškodením skrze bunkovú obnovu. Keď k regenerácii organizmu nedôjde, je to predovšetkým pleť, ktorá o tom ako prvá vyšle signál.
 
Podporte omladenie pleti počas noci s exkluzívnym vianočným balíčkom pre nočnú regeneráciu s prípravkami britskej firmy Medik8.
 
Kým spíme, koža prechádza do módu obnovy a nahrádza odumreté bunky novými. Vďaka tejto exfoliácii sa pleť zbavuje poškodenia spôsobeného slnečným žiarením a ďalšími vonkajšími faktormi. Keď je však spánok príliš krátky, nemôže organizmus tieto procesy úplne dokončiť. A na povrchu pokožky potom zostávajú odumreté bunky, ktorých prítomnosť má za následok vznik vyrážok a upchatých pórov. Okrem toho sa počas noci v celom organizme zpravidelňuje cirkulácia krvi, vďaka čomu sa pleť dokáže sama lepšie vyrovnať s vráskami a ďalšími nedokonalosťami ako je napríklad začervenanie. Lenže kde nie je spánok, tam nie je krásna pleť. 
 
 zdravá pleť 
 

Nie je spánok ako spánok

Nejde, ale iba o to, ako dlho spíme, ale aj o to, ako je náš spánok kvalitný. Aj keď sa bunky opravujú a obnovujú v priebehu celej noci, prevažná väčšina tejto bunkovej regenerácie prebieha v tzv. non-REM fáze spánku. Práve preto je dôležité dodržiavať zhruba rovnaký čas ľahnutia do postele a ranného vstávania, aby sa fázy spánku REM a non-REM správne striedali. Jedine tak budete mať zaručené, že všetky "hojivé" procesy v organizme a pleti prebiehajú v najdlhších možných intervaloch. Odborníci odporúčajú zaľahnúť najneskôr v jedenásť hodín, čím pleti poskytnete dostatok času k nočným "opravám". Väčšina týchto procesov totiž prebieha medzi polnocou a štvrtou hodinou rannou.
 

Ako je to s pôsobením hormónov?

Počas spánku sa znižuje produkcia hormónu kortizolu, tzv. stresového hormónu, ktorý je zodpovedný za stenčovanie pleti, vznik strií, farebných nerovností pleti a ďalších "vychytávok".
 
Keď sa zle vyspíme, sme ako baterka, ktorá stále nemá šancu nabiť sa naplno. Organizmus túto "vybitost" vyhodnotí ako stresový faktor, a začne produkovať väčšie množstvo kortizolu. Ten pôsobí dosť podobne ako silná káva - udrží organizmus v chode, avšak za akú cenu? Rozpad kolagénu, znížená elasticita pleti, vznik vrások ... Kdeže, produkciu kortizolu to pleť nechce!
 
Na druhú stranu kvalitný spánok zvyšuje hladinu spánkového hormónu melatonínu, ktorý na organizmus pôsobí ako antioxidant a podporuje správne fungovanie imunitného systému. Čo sa pleti týka, vie melatonín bojovať proti tmavým škvrnám, jemným linkám a dokonca rakovine kože a napomáha zachovať fyzickú integritu pleti.
 
Dobrý spánok tiež zvyšuje účinnosť rastového hormónu, ktorý opravuje a regeneruje bunky produkujúce kolagén, bielkovinu zodpovednú za elasticitu a pevnosť pleti. Rozhodne ho možno označiť za antiageingový hormón. Podporuje ako hydratáciu pleti, ktorá je pre mladistvý vzhľad absolútne nevyhnutná, tak bunkovú obnovu. A na úrovni celého organizmus je zodpovedný za rast svalov, kostí a tkanív, vrátane kože.
 
Bez kvalitného a dostatočného spánku sa rastový a spánkový hormón neprodukuje v dostatočnom množstve, na druhú stranu dochádza k nadprodukcii kortizolu. To všetko má za následok neblahý stav pleti, ktorá je presušená, mdlá, s vráskami a jemnými linkami.
 
Prekvapili vás tieto informácie? Alebo ste už  tak trochu sami tušili a len teraz  ste dostali do ruky jasný dôkaz, že spánok je pre pleť dôležitý,? Či už je to tak, alebo tak, urobte najjednoduchší krok ku krásnej pleti, a stanovte si dostatok spánku ako jednu z hlavných priorít. Ako dlho by mal človek spať? V súčasnosti sa vedci zhodujú, že pre krásnu pleť je nutných aspoň sedem hodín!
 

Stanovte si preto spánok za svoju prioritu číslo jeden a vaša pleť bude krásna, mladistvá a zdravá!

Koniec článku