Ultrafialové žiarenie vás na horách ohrozuje niekoľkonásobne viac než normálne. Prečo tomu tak je?

Ultrafialové žiarenie vás na horách ohrozuje niekoľkonásobne viac než normálne. Prečo tomu tak je?
Rubrika: Problémy s pleťou 08.02.2016
tlač

Ak sa radíte medzi milovníkov zimných športov, zbystrite! Škodlivému ultrafialovému žiareniu ste totiž na svahu vystavení niekoľkonásobne viac, ako keď napríklad idete v meste na nákup, a to aj za predpokladu, že vám na cestu svieti slniečko. Ako je to možné?

Je to práve kombinácia vysokej nadmorskej výšky a ultrafialových lúčov, ktoré sa odrážajú od žiarivého snehu, čo práve môže za zvýšené riziko poškodenia kože slnečným žiarením.
 
Zvyčajne si síce spájame zimu skôr s omrzlinami alebo "ošľahaním" od vetra, ale veľa ľudí si neuvedomuje, že slnečné žiarenie môže aj na svahu škodiť koži rovnako ako na pláži.
 
A pozor na to, pretože viac ako 90% všetkých typov rakoviny kože je spojených s nadmerným vystavením kože slnečnému žiareniu!
 

Kde sa riziko spálenia na horách vôbec objavuje?

Vyššia nadmorská výška znamená vyššie riziko poškodenia pleti, pretože ultrafialové žiarenie zvyšuje svoju intenzitu o 8 až 10 percent na každých 300 výškových metrov. V nadmorskej výške približne 3000 metrov n.m. môže byť ultrafialové žiarenie o 35 - 45 percent intenzívnejšie ako na úrovni hladiny mora.
 

Intenzita UVB žiarenia sa znižuje, ako sa svetlo približuje k Zemi a ako sa lúče rozptyľujú do priestoru. Čím je vyššia nadmorská výška, tým je potom tiež žiarenie intenzívnejšie. A tým viac škôd môže napáchať.

Dôkazom, že táto zvýšená intenzita žiarenia predstavuje pre človeka riziko, je, že ľudia, ktorí žijú v nadmorskej výške 2500 m.n.m sú postihnutí rakovinou kože o 115% viac ako ľudia, ktorí žijú v rovnakej zemepisnej šírke, avšak na úrovni hladiny mora.
 
To, že na človeka vo vyššej nadmorskej výške pôsobí intenzívnejšie ultrafialové žiarenie, dokazuje aj ďalšia štúdia vykonaná v Spojených štátoch amerických. V rámci nej vedci zistili, že človek s bežným typom pokožky (teda nie je nadmerne svetlá, ani s nadpriemerným obsahom pigmentu - predstavte si ho ako bežného Stredoeurópana so svetlou pleťou, avšak nie ako Škóta, ktorý sa pri pobyte na slniečku spáli do ružova behom pár chvíľ) sa v nadmorskej výške 3,3 km nad morom na poludnie spáli iba po šiestich minútach na slnku. Tento údaj namerali vedci v meste Vail v Colorade, štáte, kde sa nachádzaju preslávené Skalisté hory. Toho istého človeka potom vedci vyslali do New Yorku, ktorý leží v nadmorskej výške 10 metrov nad morom. Na poludňajšom slnku začal dotyčný červenať až po takmer pol hodine. Vplyv nadmorskej výšky na spálenie a poškodenie kože , ako vidíme je teda kľúčový.
 typy pleti 

Zvýšené žiarenie aj odrazené lúče

A aby toho nebolo málo, nielen, že je slnečné žiarenie na horách intenzívnejšie, ale belastý sneh odráža až 80 % ultrafialového žiarenia zo slnka, ktoré na neho dopadne. Čo v praxi znamená, že na svahu sme dosť často zasiahnutí slnečnými lúčmi nie raz, ale hneď dvakrát. Tým sa samozrejme zvyšuje aj riziko.
 
Preto je vhodné na svahu siahnuť po kvalitnom opaľovacom kréme, ktorý vašu pleť pred zhubným vplyvom ultrafialového žiarenia ochráni.
 
Sneh aj silný vietor však môžu z kože opaľovací krém pomaly, ale isto "stierať", a znižovať tak jeho efektivitu. Aby ste svoju pleť naozaj chránili pred zimným slnkom (a tiež samozrejme mrazom a silným vetrom), nasledujte naše tipy:
 
  • Používajte širokospektrálny opaľovací krém s SPF 30 či vyšším, kedykoľvek sa chystáte stráviť nejaký čas vonku. Aplikujte ho 30 minút pred tým, ako vyrazíte na svah. A nezabudnite, že odraz ultrafialového žiarenia od snehu je silný aj v dňoch, kedy je pod mrakom. Až 80% slnečného žiarenia totiž prechádza cez mraky!
  • Buďte veľkorysý a opaľovací krém aplikujte na všetky oblasti, na ktoré bude slnko svietiť. Väčšina lyžiarov a snowboardistov sa s krémom natiera  málo. Na tvár použite množstvo veľkosti čajovej lyžičky!
  • Používajte hydratačný opaľovací krém s ingredienciami ako je lanolín či glycerín. Zimný mráz a vietor dokážu pleť poriadne vysušiť a poškodiť.
 
Na horách vaša pleť potrebuje tri veci. A my presne vieme, ktoré! Na horách vaša pleť potrebuje tri veci. A my presne vieme, ktoré! Zima je čarovný čas, kedy vyrážame na dovolenku do snehom zaviatych hôr, kde mrzne a my si užívame lyžiarskych, snowboardových a iných mrazivých radovánok. Lenže to čo si užívame my, si zďaleka neužíva naša pleť. Ba naopak. Pre pleť je zimné obdobie snáď to najnáročnejšie.
 
  • Nezabudnite prípravok s SPF aplikovať tiež na často zanedbávané miesta ako sú pery, uši, okolie očí, krk, tiež na spodnú časť brady (práve tam dopadajú lúče odrazené od snehu!) a ruky.
  • Každé dve hodiny náter opakujte. A samozrejme aplikáciu opakujte, ak ste sa pri zimných radovánkach zapotili.
  • Používajte aj balzam na pery s SPF ochranou, pretože spáliť sa môžete aj tu. Chce to aspoň SPF 15!
  • Ideálne sú malé balenia opaľovacieho krému aj pomády na pery, ktoré sa vám pohodlne zmestia do vrecka a vďaka nim si môžete pohodlne natrieť tvár, napríklad až pôjdete na lanovke.
  • Slnečné či lyžiarske okuliare väčšinou poskytujú ochranu 99% alebo aj vyššiu pred ultrafialovým žiarením. Chránia pred slnečným žiarením nielen oči, ale aj očné viečka a citlivú pleť okolo očí. Práve v týchto oblastiach začínajú byť ako prvé viditeľné známky predčasného starnutia pleti. Navyše vás ostré slnko môže oslepiť, čo sa vo veľkej rýchlosti na svahu práve dvakrát nehodí. Takže palec hore pre okuliare!
Koniec článku