Vitamín E

V tukoch rozpustný vitamín

Vitamín E sa rozpúšťa v tukoch a vyskytuje sa v mnohých potravinách, predovšetkým v tukoch a olejoch. Vitamín E ale nie je jediná látka, ide o dve skupiny molekúl s podobnou štruktúrou a antioxidačným pôsobením, pričom celkovo do zastrešujúceho pojmu vitamín E zahŕňame osem vitamínov. Najhojnejšie sa vyskytuje skupina tokoferolov, ktorá pozostáva zo štyroch rozdielnych foriem (alfa-, beta-, gama, delta-tokoferol). Druhou skupinou sú tokotrienoly, ktoré sa už v organizme nachádzajú v menšom množstve a ktorých existujú tiež štyri formy (alfa-, beta-, gama, delta-tokotrienolov). Primárnou formou vitamínu E však zostáva alfa-tokoferol.

Vitamín E je silným antioxidantom, ktorý napomáha predchádzať poškodeniu telesných buniek plynúcim z voľných radikálov. Tie môžu byť prekurzormi závažných ochorení ako je rakovina či srdcovo-cievne komplikácie. Organizmu ďalej napomáhajú produkovať vitamín E červené krvinky a využitie vitamínu K.

Nedostatok vitamínu E sa zvyčajne objavuje u osôb, ktoré majú problémy so vstrebávaním tukov.

Medzi symptómy patrí:

  • Svalová slabosť a úbytok svalovej hmoty
  • Problémy so zrakom
  • Zlá rovnováha
  • Problémy s kvalitou a zdravím kože
  • Pri dlhodobom nedostatku sa môžu objaviť problémy s pečeňou a obličkami

Užívanie doplnkov stravy s vitamínom E sa odporúča u osôb s tráviacimi problémami, ako je napríklad chronické ochorenie čriev, alebo u osôb, ktoré podstúpili gastrointestinálny chirurgický zákrok, v dôsledku ktorého je zhoršená absorpcia v tukoch rozpustných vitamínov.

Dostatok vitamínu E môže pôsobiť preventívne proti ochoreniam kardiovaskulárnej sústavy, strava bohatá na tento vitamín a ďalšie antioxidanty môžu tiež znižovať riziko rozvoja onkologického ochorenia. Orálne užívanie vitamínu E spoločne s vitamínom C posilňuje odolnosť kože voči ultrafialovému žiareniu a znižuje citlivosť na UV lúče. Užívanie vitamínu E môže tiež uľaviť od bolestí v prípade reumatoidnej artritídy.

Najlepším zdrojom vitamínu E zo stravy sú pšeničné klíčky, ďalej pečeň, vajcia, orechy (mandle, lieskové oriešky, vlašské orechy), slnečnicové semienka, za studena lisované rastlinné oleje, ďalej ovocie a zelenina, ako sú avokádo a špargľa.

Zlepšuje hydratáciu pleti a uľavuje od dermatitíd

Popri orálnom užívaní sa vitamín E využíva i čoby topicky aplikovaná látka. Do kože sa síce typicky dostáva vitamín E prostredníctvom kožného mazu, toto množstvo však nebýva vždy postačujúce a na rad potom prichádza práve topická aplikácia. Na koži neutralizuje nestabilné kyslíkové molekuly a napomáha absorpcii ultrafialového žiarenia, zohráva teda významnú úlohu vo fotoochrane a prevencii poškodenia kože slnečným žiarením.

Napomáha tiež adekvátnej hydratácii pleti a vďaka svojmu protizápalovému pôsobeniu upokojuje pleť postihnutú rôznymi typmi dermatitíd či ekzémov.