Dajte si pozor na rednutie kostí, trpí ním cez milión Čechov a Slovákov

Dajte si pozor na rednutie kostí, trpí ním cez milión Čechov a Slovákov
Rubrika: Zdravý život 17.03.2017
tlač

V Českej republike postihuje osteoporóza čiže rednutie kostí približne 7 až 8% populácie. Aká je najvhodnejšia prevencia tohto ochorenia, ktoré môže mať za následok okrem iného frekventované fraktúry a zhoršenú kvalitu života?

Bohužiaľ, osteoporóza je z veľkej časti daná geneticky, vekom a pohlavím, existujú však aj faktory jej rozvoja, ktoré môžete svojím každodenným správaním sami ovplyvniť.
 

Precvičujte svoje kosti

Rovnako ako svaly aj kosti posilňujú, keď pravidelne cvičíte. Pre stav kostí sú najlepšie cviky, kedy ich zaťažujete. Pohybom pôsobíte proti gravitačnej sile, a práve to núti organizmus produkovať novú kostnú hmotu a zvyšovať jej hustotu.
 

Aké sú najlepšie cvičenie pre stav kostí?

  • Aerobik a aerobik vo vode
  • Chôdza do schodov
  • Tanec
  • Jogging
  • Tenis a ďalšie raketové športy
  • Beh
  • Tai chi
  • Chôdza a Power Walking
  • Jóga
  osteoporóza  
 

A nezabudnite na posilovanie

Posilovanie sa radí k najlepšej prevencí osteoporózy. Prečo? Svaly sú ku kostiam ukotvené väzivovými šľachami. Tie potom počas posilovania pôsobia silou na kosti, čo ich posilňuje. Pevné a posilnené svaly podporujú tiež flexibilitu a znižujú riziko pádu, ktorý býva príčinou číslo jedna u zlomeniny bedrového krčku.
 
Ak si zrovna nechcete kupovať permanentku do fitka, zvládnete posilovanie aj doma!
 
Dvíhať môžete okrem klasických činiek aj ťažké plechovky, fľaše s vodou či pieskom, môžete nosiť záťaže na zápästiach a členkoch alebo napríklad dvíhať svoje deti. Inováciam sa medze nekladú. Okrem toho vám môžu byť spoločníkom tiež odporové gumy, ale aj cvičenie s vlastnou telesnou váhou, ako sú kliky či drepy.
 

Vápnik napomáha budovať zdravé kosti

Ak organizmus nemá dostatočnú hladinu vápnika, začína ho pomaly "extrahovať" z kostnej hmoty, je preto dôležité zabezpečiť jeho dostatočnú hladinu, ideálne kombináciou vyváženej stravy aj užívaním výživových doplnkov.
 
Medzi jeho hlavné zdroje v strave patria netučné mliečne výrobky, tučné morské ryby ako sardinky či losos a tmavo zelená zelenina ako kapusta a brokolica.
 
Dostatočné množstvo vápnika tiež získate z výživového doplnku ANTI-ACID by Brandeis Clinic proti prekysleniu organizmu.
ANTI-ACID by Brandeis Clinic ANTI-ACID by Brandeis Clinic Prekyslenie organizmu je v našej populácii častým javom a taktiež je zároveň príčinou mnohých zdravotných ťažkostí. Zbavte sa prekyslenia nadobro a dodajte organizmu toľko dôležité chýbajúce minerály vďaka výživovému doplnku ANTI-ACID by Brandeis Clinic.
 

Potrebujete tiež "déčko"

Vitamín D napomáha organizmu absorbovať a správne využiť skonzumovaný vápnik. V potravinách sa nevyskytuje príliš frekventovane, nájdete ho však v tučných rybách ako sú makrely, losos či tuniak, hovädzej pečeni, syroch a vaječných žĺtkoch.
 
V koži sa vitamín D prirodzene utvára po osvietení slnečným žiarením. Ako dlho potrebujete na slniečku stráviť, aby sa vitamín D začal produkovať? To záleží na veku, na vašom fototypu, ale aj tom, kde sa práve nachádzate. Spočítajte si presné číslo v tomto kalkulátore!
 

Čo ďalšie je prevenciou osteoporózy?

  • Nepreháňajte to s alkoholom, dva a viac alkoholických nápojov denne zvyšujú riziko straty kostnej hmoty
  • Prestaňte fajčiť
  • Ak ste žena, nepreháňajte to ani s intenzívnym cvičením a prísnou diétou
Koniec článku