Metabolický syndróm alebo všetci plazivo priberáme. Prečo je to zle?

Metabolický syndróm alebo všetci plazivo priberáme. Prečo je to zle?
Rubrika: Zdravý život 05.01.2019
tlač

Viete, čo je to metabolický syndróm? Ak ste sa s týmto termínom doteraz nestretli, potom vedzte, že ide o v súčasnosti najbežnejšie civilizačné ochorenie, ktoré v sebe prepája niekoľko lekárskych diagnóz.

Metabolický syndróm môžeme dokonca nazvať tichou epidémiou, ktorá sa pomaly vkráda do našich každodenných životov. Podľa verejne dostupných informácií Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) má v Českej republike nadváhu 57% žien a 71% mužov, a z týchto čísel je dokonca cez 23% mužov a rovnakého percenta žien obéznych.

Česko priberá

Podľa Českého inštitútu metabolického syndrómu (ČIMS) potom priamo metabolickým syndrómom trpí 32% mužov a 24% žien vo veku medzi 24 až 65 rokmi, pričom vo vyššej vekovej kategórii je výskyt ešte častejší. Táto informácia navyše pochádza z roku 2003, a vzhľadom na rastúcemu percentu nadváhy v Českej republike možno bohužiaľ predpokladať, že vzostupnú tendenciu bude mať aj výskyt metabolického syndrómu.

Základom tohto ochorenia je obezita a nedostatok pohybu, práve tieto dva faktory sú totiž zodpovedné za vyššiu náchylnosť k rade závažných zdravotných komplikácií. Čo to ale vlastne metabolický syndróm je? Podľa ČIMS sa jedná o súbor rizikových faktorov, ktoré sa často vyskytujú spoločne a ktoré vedú predčasne k rozvoju aterosklerózy a diabetu 2. typu.

Pre metabolický syndróm je typické, ak trpí pacient aspoň tromi z týchto zdravotných komplikácií:

  • Abdiominálna obezita, keď u žien presahuje obvod pásu 88 cm a u mužov je väčší ako 102 cm
  • Hladina triglyceridov v hodnote 1,8 mmol/l
  • Hodnota "dobrého" HDL cholesterolu nižšia ako 1 mmol/l u mužov, respektíve 1,3 mmol/l u žien
  • Krvný tlak vyšší ako 130 na 85
  • Hodnota krvného cukru na lačno 5,6 mmol/l

To, že tieto zdravotné komplikácie spolu v organizme koexistujú, vedie k zvýšenému riziku kardiovaskulárnych ochorení, ako je infarkt či mŕtvica alebo rozvoju cukrovky. A čím viac sa ich vyskytuje zároveň, tým viac riziko rastie. Práve preto je tak dôležité poznať svoj krvný tlak, hladinu cholesterolu, triglyceridov aj krvného cukru.

Na vine je nadváha a lenivosť

Jedným z kľúčových znakov je ale spomínaná nadváha. Aj keď totiž môže byť len mierna (ach tých pár zimných kíl v podobe pneumatiky na brušku), ak sú zvýšené niektoré z ďalších hodnôt, aj vás sa začínajú týkať riziká spojené s metabolickým syndrómom.

Rad osôb postihnutých týmto syndrómom zároveň trpí inzulínovou rezistenciou. To znamená, že ich telo nedokáže správne využívať kľúčový hormón inzulín, ktorý v krvi reguluje hladinu cukru. Metabolický syndróm teda skutočne nechcete.

Ale kde sa teda berie?

Na vine je predovšetkým strava, tzv. typická západná strava s nadbytkom cukrov, nezdravých tukov, navyše vysoko kalorická. Keď k tomu pridáte nedostatok pohybu a prirodzenú ľudskú lenivosť, vychádza vám koktail vedúci k rozvoju metabolickému syndrómu. Vplyv má tiež hospodárenie organizmu s inzulínom. Ľudia s nadváhou majú v priebehu času tendencia k rozvoju spomínanej inzulínovej rezistencie.

Dochádza pri nej k paradoxnému stavu. Cukor bežne telesné bunky využívajú pre produkciu energie, a je na zodpovednosti inzulínu cukor za účelom tvorby energie do buniek dodávať. Ak sa však objaví rezistencia alebo znížená citlivosť na tento hormón, cukry sa do buniek nedostávajú v dostatočnom množstve, čo má za následok ich vyššiu koncentráciu v krvi. Následne rastie produkcia inzulínu, čím vzniká začarovaný kruh vedúci mnohokrát až k rozvoju cukrovky.

Čo si s metabolickým syndrómom počať?

Tak ako je jeho pôvodca nezdravý životný štýl a nedostatok pohybu, jeho výskyt možno zvrátiť práve zmenou životného štýlu. Ako prvé sa zamerajte na úpravu stravy. Dominovať by mala zelenina, spoločne s komplexnými sacharidmi a celozrnnými produktmi, ovocím a obmedzeným množstvom kvalitných mliečnych výrobkov. Tiež by ste si mali pravidelne dopriať morské ryby a obmedziť konzumáciu predovšetkým veľkého množstva tučného červeného mäsa. Ako najlepšia prevencia metabolického syndrómu sa tak javí tzv. stredomorská strava.

Prečítajte si o jej benefitoch:

Užívajte si celoročné leto so stredomorskou diétou. A ako bonus schudnete! Užívajte si celoročné leto so stredomorskou diétou. A ako bonus schudnete! Stredomorská diéta nie je vlastne tak úplne reštriktívna diéta, ale skôr spôsob zdravého stravovania, ktoré vám pripomenie dlhé večery strávené na dovolenke v Španielsku, Grécku či v Taliansku. Okrem toho, že vám bude chutiť, bude mať aj pozitívny vplyv na vaše zdravie.

Strava je ale len jedna strana, nemenej dôležitý je aj aktívny životný štýl, ktorý podporí chudnutie, predovšetkým v oblasti brucha, kde sa ukladá tak nebezpečný viscelárny tuk. Doprajte si pravidelné aeróbne cvičenie, teda také, pri ktorom zvládate bez problémov komunikovať. Voľte cvičenia, ktoré vás bude baviť a nebude príliš zaťažovať vaše kĺby. Čo tak skombinovať dlhé prechádzky, jazdu na bicykli, plávanie či jogu?

Cvičenie je prospešné

Pravidelné cvičenie preukázateľne znižuje hypertenziu, zvyšuje citlivosť na inzulín, a dokonca navyšuje hladinu HDL cholesterolu. Je preto skvelou prevenciou kardiovaskulárnych ochorení.

Vyskúšať môžete aj doplnky stravy, ktoré vám s chudnutím pomôžu. Spoľahnite sa na prírodné extrakty ako je griffonia či kyselina chlorogenová. Kyselinu chlorogenovú nájdete v zelenej káve, ktorej je hlavnou účinnou látkou. Bude vám perfektným spojencom, ak mienite upraviť stravu a začať s pravidelným cvičením. Znižuje totiž pocity hladu, a zároveň navyšuje "spaľovanie" tukov. Vaša cvičenie tak vďaka nej bude mať ešte výraznejší efekt!

Koniec článku