Nedostatok vitamínu B12 môže ohrozovať aj vás

Nedostatok vitamínu B12 môže ohrozovať aj vás
Rubrika: Zdravý život 31.07.2018
tlač

Vitamín B12 je jedným z vitamínov zo skupiny B. Udržuje zdravú a fungujúci nervovú sústavu a jednotlivé krvné bunky, zúčastňuje sa pritom tiež tvorby DNA, genetického základu všetkých buniek. Dostatok vitamínu B12 je prevenciou rozvoja anémie, ktorá býva príčinou únavy a telesnej slabosti.

Aby si organizmus zo stravy skutočne vzal dostatok vitamínu B12, sú potrebné dva absorpčné kroky. Prvý sa odohráva v žalúdku, kde kyselina chlorovodíková oddelí vitamín B12 od bielkovín. V spojení s bielkovinami sa totiž vitamín bežne vyskytuje v potravinách.

Neskôr dôjde k napojeniu vitamínu B12 na iný typ bielkoviny, ktorý vzniká v žalúdku, tzv. vnútorný faktor, a k jeho absorpcii organizmom. U osôb s pernicióznou anémiou nedochádza k tvorbe vnútorného faktora, a tým pádom tieto osoby nedokážu dostatočne využívať vitamín B12 zo stravy či doplnkov stravy.

Zdroje vitamínu B12 v strave

Vitamín B12 sa prirodzene vyskytuje v rade živočíšnych zdrojov potravy. V rastlinných zdrojoch vitamín B12 nenájdete, jedine za predpokladu, že sú o neho priemyselne obohatené. Medzi najlepšie patrí hovädzia pečeň, mušle, ryby, ďalšie mäsové produkty, vajcia a mliečne výrobky. Okrem toho môžete vitamín B12 organizmu dodať prostredníctvom doplnkov stravy.

Ak sa nevyhýbate konzumácii živočíšnych produktov, prijímate zvyčajne dostatok vitamínu B12. Problém však môže nastať v prípade zhoršenej absorpcie tejto živiny. K nej dochádza často u seniorov, u ktorých je typické zníženie množstva kyseliny chlorovodíkovej v žalúdku. Tiež spomínané ochorenie nazývané zhubná anémia spôsobuje neschopnosť organizmu utvárať vnútorný faktor, nevyhnutný pre absorpciu vitamínu B12 zo skonzumovanej stravy.

Tiež osoby po operácii niektorej z častí tráviacej sústavy alebo so zdravotnými komplikáciami postihujúcimi tráviacu sústavu, ako je Crohnova choroba alebo celiakia, môžu mať s dostatočným príjmom vitamínu B12 problém. Dochádza u nich totiž k zníženiu množstva vitamínu B12, ktoré je organizmus schopný vstrebať. Problémy môže spôsobovať aj atrofická gastritída, stav, pri ktorom dochádza k stenčeniu žalúdočných slizníc, imunitné choroby typu lupus, dlhodobé užívanie liekov proti prekysleniu žalúdka či nadmerná konzumácia alkoholu.

Vzhľadom k primárne živočíšnym zdrojom vitamínu B12 v strave môžu mať problém s jeho dostatočným príjmom tiež vegetariáni, a predovšetkým vegáni, ktorí odmietajú konzumovať všetky živočíšne produkty. Tiež novorodenci narodení vegetariánkam či vegankám môžu byť nedostatkom vitamínu B12 ohrození.

Aký je vplyv vitamínu B12 na organizmus?

Pretože sa vitamín B12 v organizme zúčastňuje vzniku energie, je dôležitý pre vitalitu, a to ako mentálnu, tak fyzickú. Telesné bunky udržuje zdravé a silné. Bez vitamínu B12 naopak bunky hladujú, vyčerpávajú sa. Vitamín B12 uvoľňuje energiu do buniek, a navodzuje tak rovnováhu medzi energiou investovanú do aktivity mozgu, orgánov i pre riadené aktivity, ako je pohyb.

Vitamín B12 potrebuje pre svoje zdravie i kardiovaskulárna sústava. Jednou z jeho úloh je, že z krvi odstraňuje škodlivú bielkovinu homocysteín. Ak sa homocysteín krvným riečiskom voľne pohybuje, poškodzuje cievy a je príčinou rozvoja zápalu, a následných ochorení srdca a ciev. S homocysteínom a aktivitou vitamínu B12 súvisí aj kostrová sústava. Vysoká hladina homocysteínu a naopak nízka vitamínu B12 býva spájaná s osteoporózou.

Problémy nervovej sústavy

O dôležitosti tohto vitamínu pre nervovú sústavu nie je pochýb. Nervy majú na svojom povrchu ochrannú vrstvu, ktorá ich bráni pred poškodením toxínmi aj voľnými radikálmi vyskytujúcimi sa v krvi.

Bez týchto vrstiev zvaných myelínové pošvy sú nervy odhalené, a môže kvôli tomu dôjsť k ich poškodeniu, a dokonca aj zániku. V prípade letálneho poškodenia môžu narušovať či brániť prenosu nervových vzruchov do mozgu a z neho, a byť tým pádom príčinou mnohých neurodegeneratívnych ochorení. Ako s tým súvisí vitamín B12? Posilňuje a stimuluje regeneráciu myelínových pošiev.

Zradný Alzheimer

Jedným z neurodegeneratívnych ochorení je Alzheimerova choroba. U pacientov, ktorí ňou trpia, sa pozorovali nízke hladiny vitamínu B12 v porovnaní s rovnako starými jedincami, ktorých úsudok aj pamäť zostávajú bystré. Tak, ako vitamín B12 napomáha ochrane myelínových pošiev v celom organizme, pôsobí rovnako aj v mozgu.

U pacientov s Alzheimerovou chorobou často chýba u mozgových buniek práve myelínové obaly. Z rovnakého dôvodu môže byť nedostatok vitamínu B12 taktiež príčinou jedného z typov demencie, ktorý je ale možné zvrátiť úpravou stravy a navýšením príjmu tejto živiny.

Aj akútny nedostatok vitamínu B12 má na organizmus neblahý vplyv. Objavuje sa únava, slabosť, zápcha, úbytok chuti do jedla. Najproblémovejší je však opäť vplyv vitamínu B12 na nervovú sústavu, pri jeho nedostatku sa môžu objaviť komplikácie ako brnenie končatín, problémy s rovnováhou, depresia, zhoršenie pamäti, zmätenie zmyslov. Nízky príjem vitamínu B12 môže zapríčiniť poškodenie nervovej sústavy, a to dokonca aj u osôb, ktoré netrpia anémiou. U detí môže byť jeho nedostatok príčinou spomalenia rastu a vývoja, problémov s pohybom.

Pozor na kyselinu listovú

Vysoký príjem kyseliny listovej môže nedostatok vitamínu B12 po nejakú dobu zdatne skrývať. Nie je to ale tak, že by kyselina listová napravila poškodenia nervovej sústavy, iba ho maskuje.

Len mierny nedostatok vitamínu B12 nemusí byť vždy viditeľný, pokiaľ však nedôjde k doplneniu tejto živiny, objaviť sa môžu nasledujúce symptómy:

  • Slabosť, únava
  • Srdcové palpitácie
  • Bledá pleť
  • Zápcha, hnačka, plynatosť
  • Svalová slabosť
  • Problémy psychologické rázu, ako je depresia, strata pamäti, zmeny v správaní
  • Zhoršenie či strata zraku
  • Neurologické ťažkosti

Odporúčaný denný príjem B12

Koľko potrebujeme vitamínu B12? To sa líši predovšetkým podľa veku

  • Dojčatá do 6 mesiacov - 0,4 mikrogramov
  • Batoľatá vo veku 7 - 12 mesiacov - 0,5 mikrogramov
  • Deti do 3 rokov - 0,9 mikrogramov
  • Deti do 8 rokov - 1,2 mikrogramov
  • Deti do 13 rokov - 1,8 mikrogramov
  • Adolescenti do 18 rokov a dospelí - 2,4 mikrogramov
  • Tehotné ženy - 2,6 mikrogramov
  • Dojčiace ženy - 2,8 mikrogramov
Koniec článku