Skoro všetci sme "kyslí". Zoznámte sa s najčastejšími zdrojmi prekyslenia organizmu

Vytlačte

Stav latentného prekyslenia organizmu je v dnešnej spoločnosti pomerne častým fenoménom. Na vine je strava aj vyčerpávajúci životný štýl.

Skoro všetci sme "kyslí". Zoznámte sa s najčastejšími zdrojmi prekyslenia organizmu

Vo výskume živín a stravy sa často potraviny rozdeľujú na dve skupiny - kyselinotvorné a zásadotvorné. Nejde o to, či potraviny ako také obsahujú kyseliny alebo zásady, ale najskôr o to, ako reagujú v našom organizme a produkciu čoho (kyselín či zásad) stimulujú.

 

Aké potraviny sú kyselinotvorné?

Mäso a mäsové výrobky, ryby

Mlieko a mliečne výrobky

Umelé sladidlá, cukor a jedla s jeho obsahom

Strukoviny

Obilniny

Vajcia

 

Káva, alkohol

 

Najprv je však potrebné zdôrazniť, prečo je prekyslenie organizmu taký problém a prečo by sme si mali na ňho dávať pozor. Normálne telesné pH by sa malo pohybovať okolo ideálnej hodnoty 7,4, teda mierne alkalické.

 

Ideálne je mierna zásaditosť

Hodnota pH určuje tzv. potenciál vodíka, teda schopnosť molekúl priťahovať vodíkové ióny. Škála pH má krajné hodnoty 0 a 14, pričom 0 reprezentuje najvyššiu kyslosť, zatiaľ čo hodnota 14 potom najvyššiu zásaditosť. Pretože je pre telesné procesy ideálna hodnota pH 7,4, snaží sa jej organizmus vlastnými mechanizmami dosiahnuť. Ak je však pH v organizme príliš kyslé, telo si v snahe neutralizovať túto kyslosť v orgánoch, tkanivách a telesných tekutinách "berie" vápnik z kostí, čo môže vyústiť napríklad v osteoporózu.

 

Pokiaľ je pH organizmu nadmerne kyslé po dlhšiu dobu, potom nastáva jav zvaný acidóza. Jej opakom je alkalóza, teda stav dlhodobej nadmiery zásad v organizme. Väčšina problémov s nevyváženým pH sa však týka prvýkrát zmieňovanej acidózy.

 

 prekyslenie organizmu 

 

K nej dochádza, keď sa v tele hromadí príliš kyselín. Všeobecne možno stanoviť dva typy acidózy, respiračnú, pre ktorú je typické veľké množstvo oxidu uhličitého v tele, a metabolickú, kedy organizmus produkuje príliš kyselín alebo keď naopak obličky nie sú schopné kyseliny z tela odfiltrovať.

 

Symptómy acidózy

  • Osteoporóza a s ňou súvisiaca bolesť kĺbov a vyššie riziko zlomenín
  • Oslabená obranyschopnosť
  • Svalová slabosť
  • Premnoženie kvasiniek
  • Pálenie žáhy
  • Váhové výkyvy
  • Nedostatok energie
  • Časté bolesti hrudníka či podbruška
  • Nízky krvný tlak

 

Čo určuje, či je jedlo zásadotvorné alebo kyselinotvorné?

Strava sa v našom tele sa trávi a rozkladá na popelnaté častice, ktorých charakter a pH určuje, či sú potraviny kyselino či zásadotvorné.

 

Alkalizujúce jedlá môžu obsahovať vyššie množstvo draslíka, vápnika, horčíka a železa a zanechávajú častice alkalickej povahy. Kyselinotvorné potraviny na druhú stranu môžu obsahovať vyššie množstvo síry, fosforu a chlóru a zanechávajú častice kyslej povahy.

 

Zaujímavé je, že alkalizujúce aj kyselinotvorné potraviny môžu mať alkalické alebo kyslé vlastnosti, u alkalizujúcich prevažujú alkalické. Telo však pre svoje správne fungovanie potrebuje rovnováhu oboch.

 

Naša strava zvyčajne obsahuje viac kyselinotvorných potravín ako je mäso, vajcia, cukor a potraviny s jeho obsahom či káva. Znížiť obsah kyselín v tele je možné úpravou stravy a navýšením príjmu alkalizujúcich potravín. Do stravy preto zahrňte ovocie, zeleninu, orechy, semienka a strukoviny. Nenechajte sa však zmiasť. Napríklad ovocie, akokoľvek obsahuje ovocné kyseliny, sa v organizme chová zásadotvorne a rozkladá sa na alkalické látky.

 

Podporiť zásaditejší pH organizmu pomôže aj výživovým doplnok proti prekysleniu ANTI-ACID by Brandeis Clinic.

ANTI-ACID by Brandeis Clinic ANTI-ACID by Brandeis Clinic Prekyslenie organizmu je v našej populácii častým javom a taktiež je zároveň príčinou mnohých zdravotných ťažkostí. Zbavte sa prekyslenia nadobro a dodajte organizmu toľko dôležité chýbajúce minerály vďaka výživovému doplnku ANTI-ACID by Brandeis Clinic.

 

Vplyv kyselín v tele

Nadmerná konzumácia kyselinotvorných potravín má za následok, že obličky, pľúca a koža extrahujú svoj obsah vápnika, draslíka a horčíka z tkanív a kostí, aby vyvážili telesné pH. Nedostatok týchto dôležitých živín neskôr môže viesť k zápalom kĺbov, osteoporóze alebo vzniku obličkových kameňov, dôjsť môže aj k rozvoju zápalov orgánov, problémom s pleťou a infekciám urinárneho traktu.

 

Prečítajte si o prekyslení viac v našom ďalšom článku!

Ako vzniká prekyslenie organizmu a prečo je pre nás tak nebezpečné? Ako vzniká prekyslenie organizmu a prečo je pre nás tak nebezpečné? Dlhodobé prekyslenie organizmu je vážny stav, ktorý môže mať za následok mnoho zdravotných komplikácií vrátane väčšej náchylnosti k fraktúre bedrového kĺbu vo vyššom veku. Aj preto je vhodné snažiť sa prekyslenie organizmu pravidelne redukovať.

S článkom súvisia tieto produkty:

Koniec článku

  • rss

Zdravý život