Trápi vás padanie vlasov alebo ich nezdravý vzhľad? Pravdepodobne máte nedostatok niektorých živín

Trápi vás padanie vlasov alebo ich nezdravý vzhľad? Pravdepodobne máte nedostatok niektorých živín
Rubrika: Starostlivosť o vlasy 29.04.2016
tlač

Krásne a pokiaľ možno husté vlasy by chcel mať asi každý. Lenže matka príroda nebola, čo sa vlasov týka, ku každému rovnako štedrá. Poďme sa teda pozrieť, ako môžete svojim vlasom pomôcť stravou. Presne totiž vieme, akú výživu vaše vlasy potrebujú. Čo by vám teda nemalo chýbať?

Železo, zinok a selén

Železo a zinok napomáhajú vývoju a rastu vlasových folikul. Železo je pre vlasy mimoriadne dôležitý minerál, a jeho nedostatok (anémia) je hlavnou príčinou vypadávania vlasov. Vlasové folikuly a korienky vyživuje krv bohatá na živiny. Keď hladina železa spadne pod istý bod, môže sa rozvinúť anémia. Tá narúša dodávku živín do vlasových folikul, čo ovplyvňuje rastový cyklus vlasu a môže spôsobiť vypadávanie vlasov.
 
Vhodným zdrojom je červené mäso, ktoré je na obe živiny bohaté. Mali by ste ho konzumovať dvakrát týždenne. Spárujte ho tiež s nemäsitými potravinami a vegetariánskym zdrojmi železa ako sú sójové bôby, šošovica, špenát a ďalšia listová zelenina (napríklad brokolica, kel či rôzne šaláty). Tieto jedlá kombinujte s potravinami bohatými na vitamín C, ktoré podporia absorpciu železa. Živočíšna strava (červené, kuracie mäso a ryby) dodáva železo s vysokou biologickou dostupnosťou. To znamená, že je toto železo ľahko a okamžite dostupné pre použitie v organizme.
 
Aj nedostatok zinku môže spôsobiť problémy s vlasmi a viesť k ich vypadávaniu či k suchej pokožke hlavy s tendenciou k tvorbe lupín. Vhodným zdrojom sú o zinok obohatené cereálie a ďalšie potraviny, rovnako ako ústrice, hovädzie mäso a vajcia. Okrem rastu vlasov potrebujú vaše vlasy tiež ochranu. Aby bola vlasová časť hlavy skutočne chránená, je dôležité do stravy zahrnúť okrem zinku a železa i ďalšie minerály, a to najmä selén. Ten nájdeme napríklad v para orechoch.
 
Ideálnu kombináciu živín pre krásne vlasy nájdete v doplnku stravy BEAUTIFUL HAIR by Brandeis Clinic!
Akcia: BEAUTIFUL HAIR by Brandeis Clinic (Expirácia: 02 / 2020) Akcia: BEAUTIFUL HAIR by Brandeis Clinic (Expirácia: 02 / 2020) Padajú vám vlasy alebo sa vám zdajú unavené a akoby bez života? Na vine môže byť nedostatok niektorých vitamínov a minerálov. Vyskúšajte unikátny doplnok Beautiful Hair By Brandeis Clinic.
 

Vitamín D

Podľa posledných výskumov napomáha vitamín D aktivovať rast vlasov. Ale len málo potravín ho obsahuje prirodzene. Podporiť produkciu tohto vitamínu v organizme vám však pomôže aj pár minút denne strávených na slniečku.
 

Vitamín C

Vitamín C zlepšuje absorpciu železa, takže jedlá bohaté na vitamín C je vhodné konzumovať v spojení s potravinami bohatými na železo. Vitamín C je tiež silný antioxidant, tým pádom ho organizmus ľahko využíva. Najlepšími zdrojmi sú čierne ríbezle, čučoriedky, brokolica, guava, kivi, pomaranče, papája, jahody a sladké zemiaky. Vitamín C navyše podporuje produkciu kolagénu, ktorý posilňuje kapiláry vyživujúce vlasy.
 zdravé vlasy 

Bielkoviny

Bielkoviny sú stavebnými kameňmi života, podporujú rast i regeneráciu buniek - a tiež posilňujú vlasy! Ženy by mali za deň skonzumovať najmenej 46 gramov bielkovín.
 
Vlasy sú tvorené bielkovinami, preto je ich dostatočný príjem pre krásne, silné a zdravé vlasy kľúčový. Ak je v strave nedostatok bielkovín, vlasy môžu byť suché, lámavé a slabé. Extrémny nedostatok bielkovín potom môže dokonca spôsobiť vypadávanie vlasov. Konzumujte kuracie či morčacie mäso, ryby, mliečne výrobky a vajíčka, medzi najlepšie vegetariánske zdroje bielkovín patria strukoviny a orechy.
 

Vitamín A

Vitamín A potrebuje organizmus, aby mohol produkovať sebum (kožný maz). Táto olejovitá látka, ktorú produkujú naše mazové žľazy u chĺpkov, poskytuje vlasovému skalpu prírodný kondicionér. Bez kožného mazu by nás pokožka na hlave svrbela a vlasy by boli príliš vysušené. Do stravy preto zahrňte mäso a mliečne výrobky, oranžovo a žlto sfarbenú zeleninu, ktorá je bohatá na betakarotén (ten v tele vytvára vitamín A), ako je mrkvas, tekvica či sladké zemiaky.
 

Omega-3 mastné kyseliny

Konzumácia tučných rýb ako je losos, haringy, sardinky, pstruh či makrela dvakrát týždenne zaručí vašim vlasom dostatočnú hydratáciu. Ich konzumácia je dôležitá, pretože si tieto tuky náš organizmus nie je schopný vytvárať sám, a preto je nutné ich získavať zo stravy. Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v bunkách, ktoré ohraničujú vlasový skalp a tiež poskytujú dostatok tuku, ktoré vlasovú pokožku aj vlasy udržujú hydratované. Medzi rastlinné zdroje sa radí avokádo, tekvicové semienka a vlašské orechy.
 

Biotín

Tento vo vode rozpustný vitamín je základom pre rast. Jeho nedostatok môže viesť k zvýšenému vypadávaniu vlasov. Preto by ste si mali dopriať potraviny, ktoré sú naň bohaté, ako sú vajíčka, celozrnné potraviny, pečeň či droždie.
 

Vitamín E

Slnko môže naše vlasy poškodiť rovnako ako našu pleť, je preto potrebné konzumovať jedlá bohaté na vitamín E, aby sme vlasy pred ultrafialovým žiarením chránili. Dajte si orechy, tie vám  okrem vitamínu E dodajú aj zinok a selén.
Koniec článku