Káva - v malom množstve liek, vo väčšom jed

Káva - v malom množstve liek, vo väčšom jed
Rubrika: Zdravý život 18.06.2020
tlač

Kofeín je dvojsečná zbraň. Pre väčšinu ľudí nepredstavuje žiadne väčšie riziko. Zrýchľuje srdcový rytmus, stimuluje centrálnu nervovú sústavu, tvorbu žalúdočných kyselín a pôsobí močopudne.

Prínosy pre zdravie

Už dve šálky kávy denne znižujú u žien riziko DEPRESIE o 20 %.

Zlepšuje športové VÝKONY A VYTRVALOSŤ. Kofeín totiž zrejme zlepšuje schopnosť organizmu spaľovať tuky a premieňať ich na energiu.

Zaženie MIGRÉNU. Hoci u citlivejších ľudí kofeín migrénu vyvoláva, inde môže pomôcť. Keď už migrénou trpíte, môže vám pár šálok kávy od bolesti uľaviť. Kofeín totiž veľmi účinne sťahuje cievy v mozgu a nie náhodou býva súčasťou liekov na bolesť hlavy.

Pomáha udržať CUKROVKU pod kontrolou. Fínsky výskum, ktorého sa zúčastnilo 14 000 ľudí, ukázal, že u ľudí, ktorí vypijú 3-4 šálky denne, dochádza k zníženiu rizika cukrovky 2. typu o 28 %. Vedci usudzujú, že sú za tým antioxidanty - polyfenoly, obsiahnuté v káve, ktoré pomáhajú uvoľňovať inzulín.

ZLEPŠUJE PAMÄŤ A DUŠEVNÉ SCHOPNOSTI. Výskum preukázal, že staršie osoby, ktoré pijú kávu, sú bystrejšie, lepšie im funguje pamäť a lepšie argumentujú. Celoživotné pitie kávy navyše súvisí s nižším rizikom vzniku Alzheimerovej choroby.

Kto by mal kávu obmedziť?

Ak máte žalúdočné vredy, vysoký krvný tlak či osteoporózu, prípadne ak sa liečite na srdcové ochorenie. Pozor by si mali dať aj tehotné či dojčiace ženy. Kávu by mali obmedziť aj ľudia so sklonom k ​​migrénam.

V prípade, že sa nechcete stať kofeinistou, človekom závislým na káve, nepite viac ako 3-4 šálky denne a nepite ich vo večerných hodinách, pretože môžete pociťovať úzkosti, chronickú nespavosť, podráždenosť, zrýchlený tep, tras a časté močenie.

Koniec článku