SUPERFOOD - STRUKOVINY

SUPERFOOD - STRUKOVINY
Rubrika: Zdravý život 14.07.2020
tlač

Len málo potravín ponúka takto jedinečnú kombináciu zdravých nutrientov - výživných látok s ľahkým vstrebávaním sa, ako je to práve u strukovín. Zvýšenie ich príjmu môže priniesť množstvo blahodarných účinkov pre zdravie.

Existuje 13.000 rôznych typov a odrôd strukovín (fazuľa, šošovica, cícer, hrach, sója, karob, naditec, arašidy atď. ...). Hoci arašidy bývajú považované za oriešky, ide vlastne aj o strukovinu.

Základné fakty:

  • Strukoviny obsahujú nízky podiel tukov, ale vysoký obsah bielkovín, čo z nich robí výbornú alternatívu zdroja živočíšnych bielkovín, podobných červenému mäsu.
  • Navyše obsahujú vysoký obsah nerozpustnej aj rozpustnej vlákniny (čo pomáha srdcu a cholesterolu a tiež pri cukrovke) a pomáhajú pri chudnutí.
  • Majú vysokú hladinu izoflavónov, čo môže znižovať príznaky menopauzy a pomôcť predchádzať niektorým formám rakoviny. Pomáhajú zlepšiť zdravotný stav kostí a prostaty a chránia pred ochorením srdca.

Prínos pre zdravie:

  • Pomáhajú zmierňovať srdcové ochorenia (izoflavóny)
  • Pomáhajú znižovať cholesterol (saponíny, fytosteroly a vláknina)
  • Môžu byť prevenciou rakoviny (izoflavóny a fytosteroly)
  • Pomáhajú zvládať cukrovku (dobrý pomer sacharidov a bielkovín, poskytujú pomalý a rovnomerný zdroj glukózy bez toho, aby krvná hladina cukru príliš kolísala, ako je to po konzumácii jednoduchých sacharidov)
  • Znižujú nadváhu. Porcie strukovín dobre zasýtia, vysoký obsah vlákniny zaplní žalúdok a spôsobí pomalšie stúpanie hladiny krvného cukru.

Zdravotné riziká:

Nadúvanie, ktoré strukoviny spôsobujú, aj keď to nepovažujeme za zdravotné riziko, môže byť nepríjemné. Môžete ho zmierniť tým, že počas varenia niekoľkokrát vymeníte vodu, prípadne pridáte koreniny fenikel, rascu a koriander.

Alergie - niektoré strukoviny, najmä arašidy, môžu spustiť alergiu, v takom prípade je nutné túto danú strukovinu z jedálnička vyradiť.

Favismus - ľudia s ťažkým typom chudokrvnosti, alebo tí, ktorí mali toto ochorenie v rodine, by sa mali strukovinám vyhnúť.

Dna - ľudia, ktorí majú dnu, by sa mali strukovinám vyhnúť, alebo ich nekonzumovať vo veľkom množstve, pretože môžu zvyšovať hladinu purínov a kyseliny močovej a vyvolať záchvat dny.

Ako strukoviny používať?

Strukoviny sa dajú pridávať do akýchkoľvek pokrmov, miešať do šalátov a polievok. Alebo si môžete dať napríklad hummus - zmes cícera, citrónovej šťavy a cesnaku.

Koniec článku