Mikrobióm kože vám pomôže vyzerať mlado. Zoznámte sa priateľskými baktériami na pleti

Vedeli ste, že na povrchu ľudskej kože sa vyskytuje komplexný ekosystém pozostávajúci z miliónov mikroorganizmov? Tie tvoria mikrobióm kože, prirodzenú populáciu poskytujúcu pleti ochranu pred "zlými" mikroorganizmami, ktoré naopak robia všetko pre rozvoj problémov pleti.

Mikrobióm je prvou ochrannou líniou pred chorobami, infekciami či útokmi patogénov. Často sa označuje aj ako ochranný kožný plášť. V angličtine sa dokonca označuje ako "kyslý plášť" (acid mantle), pretože jeho pH je mierne acidické, pohybuje sa medzi 4,5 až 5,5. Toto ľahko kyslé prostredie je pritom ideálne pre pozastavenie šírenia patogénov, ktoré milujú alkalické prostredie.

Mikrobióm je sídlom širokého spektra baktérií, a pre naše dlhotrvajúce zdravie i zdravie kože je jeho dobrý stav kľúčový. Rovnako ako očná dúhovka alebo odtlačky prstov je tiež náš mikrobióm unikátny pre každého jednotlivca. Nikto nemá rovnaký mikrobióm ako vy!

Neuveriteľne veľká plocha kože

O koži človeka sa vraví, že zaberá plochu zhruba 2 metrov štvorcových. Do tejto plochy však nie sú započítané vlasové folikuly alebo mazové žľazy, ktoré jej povrch výrazne navyšujú, a to až do rozlohy 25 metrov štvorcových. A práve na tejto obrovskej ploche sídlia i mikroorganizmy.

Rôzne druhy mikroorganizmov majú rôzne preferencie, čo sa životného prostredia týka. Niektoré preferujú prostredie s väčším množstvom kožného mazu, iné bez neho, mastnejšie či suchšie. Faktory, ktoré ich výskyt ovplyvňujú, sú okrem iného vek, pohlavie, ale aj strava, najmä s ohľadom na príjem tuku a cukru, rovnako ako vonkajšie podmienky typu klíma alebo hygienické návyky.

Čo je kľúčom k zdravému a zdravie prospešnému mikrobiómu? Rovnováha. Zmeny v hodnote pH, hladina hydratácie a charakter vonkajšieho prostredia, to všetko má na bakteriálne osídlenie kože vplyv. Ak prevážia "zlé" baktérie, objaviť sa môže suchá pleť, zvýšená citlivosť alebo napríklad akné a zápaly.

Zmena pH pokožky súvisí s jej starnutím

Starnutie pleti môže viesť k rastu pH kože a zníženiu jej antioxidačnej aktivity, a naopak k nárastu aktivity enzýmu metaloproteinázy. Normálna hodnota pH pokožky bráni jej osídleniu patogénnymi baktériami, napomáha regulácii nežiadúcej enzymatickej aktivity a zachovaniu dostatočnej úrovne hydratácie.

Starnutím sa pH pleti zvyšuje - začína byť viac alkalické (zásadité), a na koži sa tým pádom môže začať dariť "zlým" baktériám na úkor tých zdraviu prospešných.

Probiotiká a prebiotiká pre zdravú pleť

Keď však pleti dodáte probiotiká, ktoré produkujú v koži acidické molekuly, napomôžete opätovnému zníženiu pH kože. Aplikovať by ste na pleť ale mali zároveň aj prebiotiká, ktoré vyživujú priateľské baktérie na koži a podporujú zdravý stav kožného mikrobiómu.

Prečítajte si o probiotikách v starostlivosti o pleť:

Probiotiká vám pomôžu zbaviť sa akné. Musíte si ich však dať, nielen na jedlo či pitie, ale rovno aj na pleť Probiotiká vám pomôžu zbaviť sa akné. Musíte si ich však dať, nielen na jedlo či pitie, ale rovno aj na pleť Odborníci vzývajú probiotiká už roky kvôli pozitívnemu účinku na črevnú mikroflóru, či už vo forme výživových doplnkov alebo ich konzumáciou napríklad v podobe kefíru či kombuchy. Pre ešte lepšie výsledky však teraz dermatológovia a kozmetičky odporúčajú aplikáciu probiotík priamo na pokožku.

Niektoré kmene baktérií, ako sú laktobacily, navyše môžu produkovať antioxidanty, ako je superoxid dismutáza, ktoré neutralizujú škodlivé voľné radikály, a pleť tak chránia pred poškodením a starnutím.

Zaraďte probiotiká do starostlivosti o pleť

Probiotiká pre obnou mikrobiómu kože nájdete v produktoch britskej značky Medik8, ako napríklad v dennom kréme proti akné Balance Moisturiser alebo omladzujúcom sére s peptidmi Liquid Peptides. Liquid Peptides obsahuje prebiotiká, ktoré prirodzenú rovnováhu pokožky obnovujú. Prebiotiká sú z chemického hľadiska sacharidy. V peptidovom sére sa vyskytujú v zložke nazývanej biolín obsahujúcej prebiotiká inulín a gluko-oligosacharid.

Pozitívne na prebiotikách je to, že pôsobia ako výživa výhradne pre baktérie prospešné pre pleť, nie pre škodlivé patogény. Priateľské baktérie sa potom na koži množia rýchlejšie ako škodlivé, a výsledkom je obnova rovnováhy mikrobiómu.

Jedným z najznámejších kmeňov probiotík je Lactobacillus, ktorý navyše pôsobí aj proti starnutiu pleti. Zoznámiť sa s jeho účinkom môžete v ampulkách Monoderma Soy Calcium Supreme.

Ako lactobacillus pôsobí?

Lactobacillus a ďalšie probiotiká: Ako pôsobia na pleť? Lactobacillus a ďalšie probiotiká: Ako pôsobia na pleť? Ak si myslíte, že Lactobacillus a iné probiotiká nájdete len v kefíre alebo jogurte, ste na omyle. Jednou z posledných noviniek kozmetickej starostlivosti je využitie týchto prospešných mikroorganizmov v topicky aplikovaných produktoch.

S článkom súvisia tieto produkty:

LIQUID PEPTIDES - Omladenie s peptidmi
Sérum s peptidmi proti vráskam LIQUID PEPTIDES omladí vašu pleť. Špeciálna technológia s 30% kokteilom
100% vegan
V tehotenstve a pri dojčení
64 €
Na sklade - ihneď posielame
Staršie články:
Smie sa vitamín A používať v lete? To si píšte, že áno!
Omladenie pleti14.10.2019

Smie sa vitamín A používať v lete? To si píšte, že áno!

Určite ste už počuli o tom, že používanie vitamínu A a jeho derivátov v topicky aplikovaných produktoch nie je v letných mesiacoch, keď svieti slnko, tak celkom vhodné. Je to ale naozaj tak, alebo sa jedná o mýtus? Skutočne sa máte používania svojho obľúbeného retinolu alebo retinalu počas leta vzdať?

Exotický mangostan proti zápalom v koži a omladenie
Omladenie pleti14.10.2019

Exotický mangostan proti zápalom v koži a omladenie

Vo svete kozmetiky z času na čas objavujú zaujímavé prírodné extrakty, ktoré majú ešte zaujímavejšie účinky na pleť. Jedným z nich je rozhodne aj výťažok z exotického mangostanu. Ten nielen, že podporuje prečistenie pleti, ale má tiež preukázateľné účinky proti vráskam.

Chystáte sa na chemický peeling? Takto na neho pripravíte pleť
Omladenie pleti7.10.2019

Chystáte sa na chemický peeling? Takto na neho pripravíte pleť

Okrem aplikácie produktov na domáce použitie nie je občas od veci zveriť sa do rúk odborníkov. Najlepšie je potom prepojiť kozmetické produkty s profesionálnymi ošetreniami rovnakej značky, tak ako v prípade britskej značky Medik8, ktorá okrem účinných kozmetických produktov ponúka aj profesionálne ošetrenie vo forme peelingov.

Kyselina hyalurónová proti vráskam a na hydratáciu. Ako omladzuje pleť?
Omladenie pleti5.10.2019

Kyselina hyalurónová proti vráskam a na hydratáciu. Ako omladzuje pleť?

Aj keď je kyselina hyalurónová obľúbenou zložkou kozmetických produktov aj doplnkov stravy, je predovšetkým prirodzenou súčasťou ľudského organizmu. Okrem toho má jednu výnimočnú vlastnosť - priťahuje k sebe veľké množstvo vody, dokonca až tisícnásobok svojej váhy. V koži potom priebežne navyšuje jej hydratáciu a dodáva jej svieži vzhľad a pružnosť.

Máte radi sladké? Vytvárate si vrásky
Omladenie pleti4.10.2019

Máte radi sladké? Vytvárate si vrásky

Za hlavnú príčinu vzniku vrások a starnutia pleti býva považované UV žiarenia, ktoré sa na ňom podieľa medzi 70 až 80%. Ani glykácia však nie je bez viny, na starnutie pleti sa podieľa zhruba z 10 až 20%. Čo to glykácia je, ako v tele vzniká a ako ju redukovať? Omladenie pleti zvládnete v pohode správnou starostlivosťou.